Trimble - sahkonjakelu, vesihuolto & kaukolampo
  • Sähköyhtiöt
    • ASIAKASTARINAT >
      • Skaalautuvaa keskeytysten hallintaa Ahvenanmaalla
      • Ennakoinnilla sähköverkon toimitusvarmuutta
      • Verkkotietojärjestelmän käyttöä laajennetaan hallitusti
      • Elektrilevi optimoi verkkoinvestointeja
      • Sähkökatkot lyhyemmiksi automaatiolla
      • Asiakaspalautetta vastaanotetaan, kiitos!
    • TUOTTEET >
      • Trimble NIS
      • Trimble DMS
      • Trimble Network Optimizer
      • Utility To Go
      • Trimble SiteVision
      • Trimble Unity Contract Manager
      • Trimble Feedback
      • Paikkatietoanalyysit
      • Palvelut ja tuki
  • Vesihuolto
    • ASIAKASTARINAT >
      • Vesihuoltoverkoston realistinen arvo selvitetään omaisuudenhallinnan välineillä
      • Aluesaneeraus on taloudellisesti järkevä vaihtoehto
      • Tehoa johtamiseen ja kenttätyöhön
      • Verkkoaineiston laatuselvityksellä faktaa mutun tilalle
    • TUOTTEET >
      • Trimble NIS
      • Käytöntuki
      • Keskeytyskartta
      • Utility To Go vesihuoltoyhtiöille
      • Trimble Water IoT-ratkaisut
      • Trimble Unity Planning Connector
      • Trimble Feedback
      • Trimble SiteVision
      • Palvelut ja tuki
  • Kaukolämpö
    • ASIAKASTARINAT >
      • Ajantasainen verkkomalli aina laskettavissa
      • Keskeytysviestintä säästää aikaa Lappeenrannassa
      • Asiakaspalautetta vastaanotetaan, kiitos!
      • Kaukolämmön verkostolaskenta lisää turvallisuuden tunnetta
    • TUOTTEET >
      • Trimble NIS
      • Trimble Heat Easy
      • Käytöntuki
      • Keskeytyskartta
      • Utility To Go kaukolämpöyhtiöille
      • Verkostolaskenta
      • Trimble Feedback
      • Trimble SiteVision
      • Palvelut ja tuki
  • AJANKOHTAISTA
    • Blogi - Tiedolla vai tuurilla?
    • Tapahtumakalenteri
  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yritys
    • Toimipaikat
  • Sähköyhtiöt
    • ASIAKASTARINAT >
      • Skaalautuvaa keskeytysten hallintaa Ahvenanmaalla
      • Ennakoinnilla sähköverkon toimitusvarmuutta
      • Verkkotietojärjestelmän käyttöä laajennetaan hallitusti
      • Elektrilevi optimoi verkkoinvestointeja
      • Sähkökatkot lyhyemmiksi automaatiolla
      • Asiakaspalautetta vastaanotetaan, kiitos!
    • TUOTTEET >
      • Trimble NIS
      • Trimble DMS
      • Trimble Network Optimizer
      • Utility To Go
      • Trimble SiteVision
      • Trimble Unity Contract Manager
      • Trimble Feedback
      • Paikkatietoanalyysit
      • Palvelut ja tuki
  • Vesihuolto
    • ASIAKASTARINAT >
      • Vesihuoltoverkoston realistinen arvo selvitetään omaisuudenhallinnan välineillä
      • Aluesaneeraus on taloudellisesti järkevä vaihtoehto
      • Tehoa johtamiseen ja kenttätyöhön
      • Verkkoaineiston laatuselvityksellä faktaa mutun tilalle
    • TUOTTEET >
      • Trimble NIS
      • Käytöntuki
      • Keskeytyskartta
      • Utility To Go vesihuoltoyhtiöille
      • Trimble Water IoT-ratkaisut
      • Trimble Unity Planning Connector
      • Trimble Feedback
      • Trimble SiteVision
      • Palvelut ja tuki
  • Kaukolämpö
    • ASIAKASTARINAT >
      • Ajantasainen verkkomalli aina laskettavissa
      • Keskeytysviestintä säästää aikaa Lappeenrannassa
      • Asiakaspalautetta vastaanotetaan, kiitos!
      • Kaukolämmön verkostolaskenta lisää turvallisuuden tunnetta
    • TUOTTEET >
      • Trimble NIS
      • Trimble Heat Easy
      • Käytöntuki
      • Keskeytyskartta
      • Utility To Go kaukolämpöyhtiöille
      • Verkostolaskenta
      • Trimble Feedback
      • Trimble SiteVision
      • Palvelut ja tuki
  • AJANKOHTAISTA
    • Blogi - Tiedolla vai tuurilla?
    • Tapahtumakalenteri
  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yritys
    • Toimipaikat

​Verkkotietojärjestelmän käyttöä laajennetaan h​allitusti

Valkeakosken Energia Oy:n koko sähköverkko on Trimble NIS -verkkotietojärjestelmässä. Keskikokoisen kaupungin energiayhtiö on ottanut hallitusti käyttöön itselleen sopivan kokonaisuuden Trimblen sovelluksia.

Valkeakosken Energia Oy:n ja Trimblen yhteistyö alkoi vuonna 1999. Vajaassa kahdessa vuosikymmenessä asiakas ja järjestelmätoimittaja ovat oppineet tuntemaan toisensa. Suunnittelija Olli Oksala Valkeakosken Energiasta on tyytyväinen tapaan, jolla yhteistyö sujuu: ”Trimble on mielestäni poikkeuksellinen järjestelmätoimittaja. Siellä huolehditaan asiakkaasta pitkäjänteisesti vielä sittenkin, kun järjestelmä on jo toimitettu asiakkaalle.”

Vuosien varrella energiayhtiön sähköverkko on tullut hyvin tutuksi järjestelmätoimittajalle. ”He osaavat hahmottaa asiakkaan tarpeet”, Oksala tiivistää ja jatkaa: ”Trimblen konsultit käyvät säännöllisesti paikan päällä Valkeakoskella, ja yhteydenpito asiassa kuin asiassa on muodostunut helpoksi ja vaivattomaksi.”

Kaikki hyödyt irti

​Valkeakosken Energia toimii noin 21 500 asukkaan Valkeakoskella, ja asiakkaita yhtiöllä on reilut 12 500. ”Me kehitämme omaa toimintaamme jatkuvasti käytössä olevien resurssien rajoissa”, Oksala selvittää yhtiön toimintapolitiikkaa. 

”Otamme hallitusti käyttöön tämän kokoluokan energiayhtiölle sopivat sovellukset. Pidämme myös huolen siitä, että hyödynnämme sovelluksia maksimaalisesti.”

Valkeakoskella järjestelmien maksimaalinen hyödyntäminen tarkoittaa koulutuksiin osallistumista ja sitä, että järjestelmää osataan käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Oksala kiittelee myös, että Trimblen konsultit neuvovat ja kouluttavat tarvittaessa. ”Myös asiakastuessa on osaava henkilöstö.”
Trimblessä ollaan mielestäni hyvin ajan hermolla ja tiedetään, mitä tarpeita kentällä on, siellä kuunnellaan asiakkaita ja mielestäni kehitys palvelee kaikkia käyttäjiä.
Olli Oksala, ​suunnittelija, Valkeakosken Energia

Asiakasta palveleva energiayhtiö

​Valkeakosken Energia päätti vuosituhannen vaihteessa hankkia uuden verkkotietojärjestelmän, kun vanha tietojärjestelmä tuli tiensä päähän. Uudeksi järjestelmätoimittajaksi valittiin Trimble, ja ensimmäinen sovellus oli maankäyttösopimusten hallintaan.

Otettuaan käyttöön Trimblen järjestelmän yhtiössä linjattiin, että aluksi panostetaan ominaisuustietojen dokumentointiin. Nykyisin dokumentoinnin taso on erittäin hyvä, mikä helpottaa sekä omaa työskentelyä että raportointia viranomaisille. Järjestelmästä löytyvät esimerkiksi kaikkien niiden kohteiden kunto- ja ikätiedot, joiden perään viranomaiset kysyvät. 

Valkeakosken Energian koko sähköverkko on Trimble NIS -verkkotietojärjestelmässä ja käytössä ovat muun muassa sovellukset verkon kunnossapitoon ja rakentamiseen, verkkotiedossa navigointiin sekä tuntimittaustietoihin ja koko verkon arvon laskentaan. Trimble Webmap -sovelluksella selaillaan paikkatietoja.

Käytössä on myös Trimble DMS eli käytöntukijärjestelmä, jolla ylläpidetään ja valvotaan sähkönjakeluverkon kytkentätilannetta ja hallitaan jakelun keskeytystilanteita. 

Keskeytysviestinnällä taataan aiempaa parempi asiakaspalvelu jakelunkeskeytystilanteissa ja vastataan viranomaismääräyksiin. Keskeytysviestintää hoidetaan tekstiviestein, sähköpostiviestein ja internetissä julkaistavalla keskeytyskartalla. 

”Viestit lähtevät automaattisesti muutaman minuutin kuluttua häiriön synnystä. Trimble DMS käynnistää prosessin, mutta käytämme kolmannen osapuolen sovellusta viestien lähetykseen”, Oksala selvittää.

Palvelussa viestit voidaan lähettää myös manuaalisesti. Esimerkiksi kun yhtiössä tiedetään, milloin vika on korjattu ja sähköt saadaan palautettua, siitä tiedotetaan asiakkaille heti. Myös ennalta suunnitelluista katkoista voidaan helposti tiedottaa juuri niille asiakkaille, joita katkos koskee. 

Faktat saneeraussuunnitelmien takana

​Valkeakoskella saneeraussuunnitelmien taustalle halutaan faktoja. Tässä avuksi tulee Verkostolaskenta-sovellus, jolla tarkistetaan nykyisen ja suunnitellun sähköverkon sähkötekninen mitoitus.

”Verkoston saneeraustarvetta tutkittaessa käytämme hyväksi sekä verkostolaskennan tuloksia että verkoston mekaanista kuntotietoa ja ikätietoja”, Oksala kertoo ja jatkaa toteamalla, että järjestelmästä saadaan suunnitelmalle myös kustannusarvio.

Yhtiö tekee yhteistyötä myös Valkeakosken kaupungin kanssa ylläpitämällä kaupungin katuvaloverkon rakenne-, huolto- ja kunnossapitotietoja Trimble NIS -verkkotietojärjestelmässä.

Järjestelmäkehitys palvelee kaikkia käyttäjiä

Paljon on vuosien varrella tehty, mutta valmista ei vielä ole. Valkeakoskella käytössä olevaa järjestelmäkokonaisuutta laajennetaan edelleen hallitusti. 

Energia-ala on säänneltyä ja alan toimijoiden on laadittava erilaisia viranomaisraportteja. Taustalta löytyvät muun muassa viime vuosien myrskyjen aiheuttamat sähkökatkot sekä sähköverkolle määritelty sallittu maksimituotto. Tämän vuoksi Valkeakoskella on asetettu kuluvan vuoden kehityskohteeksi viranomaisraportoinnin automatisointi Trimblen avulla.

Myös Trimble NIS -verkkotietojärjestelmää kehitetään määrätietoisesti yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Konsultti Kimmo Höynälä Trimblen Electric & Gas -segmentistä kertoo, että kun kuuntelee asiakkaita, oppii tuntemaan kunkin asiakkaan yksilölliset tarpeet. 

”On kaiken kokoisten asiakkaiden etu, että meillä on järjestelmän kehityshankkeita. Kaikki asiakkaat voivat halutessaan ottaa käyttöön uudet toiminnallisuudet itselleen sopivassa aikataulussa”, Höynälä kertoo. 

Myös Oksala on tyytyväinen kehitystyöhön: ”Trimblessä ollaan mielestäni hyvin ajan hermolla ja tiedetään, mitä tarpeita kentällä on, siellä kuunnellaan asiakkaita ja mielestäni kehitys palvelee kaikkia käyttäjiä.”

Haluatko tietää lisää?

Ota yhteyttä
Trimble Energy & Public Administration
Metsänpojankuja 1, FI-02130 Espoo, Finland
energy.publicadmin@trimble.com
​+358 30 661 10
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Tarjoamme asiakkaillemme korkealuokkaisia prosessitukityökaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttöön ja kunnossapitoon sekä sovelluksia laadukkaiden asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
Picture
utilities.trimble.fi
kunnat.trimble.fi
energy.trimble.com
utilities.trimble.com
​upa.trimble.com
trimble.com

​© Copyright  Trimble Inc.
Cookie Notice | ​Tietosuojaseloste | ​Käyttöehdot